Gombaszüret a Mátrában

Ennyi gombát még soha nem láttunk a Mátrában, épp most sütöttünk vacsorára egy kilós királyvargányát. Óriás pókhálósgomba Péntek este munka után Szurdokpüspökibe buszoztunk tengelytörés közeli kerülőutakon (a fizetős M3 autópálya felújítás miatt szokás szerint járhatatlan). De hogy hogyan is változik a világ: a kocsmában pilsenit és kozelt ittunk, mielőtt nekivágtunk az egykori Sztálin-utcának (ahol csak néhány éve cserélték le a táblákat). Keresztül a szurdokpüspöki borsoron (egyszer még bort kóstolok itt, ha addig élek is :-) ), az erdő szélén meg már olyan sötét volt, hogy célszerűbbnek láttuk itt sátrat verni. Hideg este jött széllel, alattunk Szurdokpüspöki, a 21-es út, felettünk a csillagok és köztük jártak a hullócsillagok. Arról a világról gondolkodtunk, amiben nincsen 21-es út, mi meg akkor milyen messze lennénk az otthonunktól, ami akkor nem B-ben lenne, hanem két Gyöngyös melletti faluban, így meg milyen közel is. Meg kicsit éreztük is azt világot. Testes olasz vörösbort ittunk közben. Olyan érzésre gondoltam, mint gyerekkoromban volt, a falu szélén volt a széle a közelnek, ha nem a világnak. Aztán persze épült a nagyút (na meg mégkésőbb a falut bekerítő „pálya”, és a faluszélünkre rakott „új 3-as”). Szúrós rőzséből tüzet gyújtottam, ez mellett melegedtünk, aztán bebújtunk az Urálra vásárolt (végül oda nem jutottunk el) méregdrága szupervízálló és kényelmes sátrunkba. Hát most is kényelmes volt. Hajszerű, ismeretlen gomba Másnap reggel épp hogy beléptünk az erdőbe, azonnal gombák fogadtak bennünket. Sokfelé nem is lehetett úgy járni az erdőbe, hogy ne lépne az ember olykor egy gombára. Először szürke trombitagombát, aranysárga tinórút (asszem ez nem hivatalos név), galambgombákból ízelítőt, és pár ízletes vargányát szedtünk, ja és érdesnyelű tinórúkat. Aztán felkeveredtünk az Isten-fa tető nevű csúcsocskára, ahol tulajdonképpen most jártunk először, érdemes volt, van ott jó gyep is, meg egy májgombát találtunk még.
Okkerszínű vargánya

Ezután újabb pár órás kanyargás után leereszkedtünk a Zám-patak völgyébe, útközben végre jóllaktunk szőlőből és pár újabb vargánya is bekerült az egyre nehezedő hátizsákba. Volt még császárgalóca is, de azt környezetvédőségi jóságosságból (nagyon ritka faj ez a Mátrában) nem szedtük le, na meg úgyis tönkrement volna ez a könnyen romló fajta. A Zám-patak völgyétől elvileg a zöld sáv jelzésen mentünk a Nyikom-nyeregig. No ezt a jelzést csak a tőlünk sokkal elszántabb kirándulóknak ajánlom: csalán, szeder, csipkebogyó, és minden ami szúr, vastagon benőtte a néhai ösvényt. A helyenként áthatolhatatlan bozót miatt csak a patakmederben tudtunk eljutni az öregerdő széléig, amit már borzasztóan vártam emlékeimből. A patak medre sem a régi, a brutális tarvágások nyomán hirtelen lezúduló felhőszakadások teljesen átalakították a völgyet. Na de az „öregerdő” most is hangulatos, főleg, hogy elhagyatottabb, mint valaha. Gerebengombát és rókagombát gyűjtöttünk az eddigiek mellett. A völgy különben teli volt állati csontokkal, mint egy régi temető. A völgy felső szakaszába érve ismét pokollá vált az aljnövényzet, a Nyikom-nyereg előtt rojtosra tépték a bőrömet az emberen bosszút álló szúrós növények. Nyikom-nyereg: talán a kék-túra sorozatban hangzott el, hogy igazán állhatna itt egy turistaház, hiszen négy út találkozik a nyeregben :-) . Császárgalóca Na innen rohantunk Mátrakeresztes felé, a remélt vacsora felé (a napközbeni étkezést kihívásosra alakítottuk, egész nap vöröshagymát ettünk kenyérrel, só nélkül). Óriás pöfeteg A fenyves teli volt fenyvesi-csiperkével, légyölő galócával és nagy őzlábgombákkal, az utóbbiakból gyűjtöttünk pár mikrofonalakút. A patakon átkelve megláttuk az Óvár-vendéglőt. Na ez legutóbb még nem volt, mikor itt jártam. Most legyen egy is kis étterem kritika? Lesz egy kicsi. Aránylag igényesen felújított belső, sok fával, emelet is van, a plafonon egyszerű, de ötletes falfestés, biztos jól el lehet ott sörözgetni, gondoltam (borozgatni azt biztosan nem, mert csak Egervin „borokat” lehet kapni a vendéglőben). Az árak szerintem a helyhez képest feltűnőem magasak, egy gombapörkölt 900 Ft (ez esetleg egy száraz nyáron lehetne korrekt egy harmadosztályú vidéki étteremben), de egy sült csirkeszelet gombás szósszal már 1300 Ft! 690-ért viszont jó adag babgulyást ettünk, aminek nagy erénye, hogy helyi szlovák hatásra majorannával volt fűszerezve (imádom a majorannát a gulyásban). A „mogyorókrémmel” töltött palacsintáért 500 Ft-ot kértek, ez legalább dupla árnak tűnik ebben a viszonylatban. Valahogy rossz érzéssel távoztunk az étteremből, de sajnos így szokott ez lenni minden más helyen is a Mátrában. Keresztes felett sátoroztunk. Mivel élelmeket a faluban nem tudtunk beszerezni, pótvacsorának vargányát sütöttünk hagymával, só és zsíradék nélkül, élvezve az igazi természetes ízüket (a jövőben azért maradok a zsírnál és sónál). Másnap átvágtunk a Keresztesi-nyergen, útközben rizikét, rókagombát, sárga-gerebengombát, majd hatalmas vargányákat és őzlábgombákat szedtünk. A királyvargányára is itt akadtunk. Végállomás Károlytáró, lakótelep, brutálisabb mint valaha. Aztán a szétércmosott völgy, a nehézfémiszap-víztározó és a használt akkumulátorfeldolgozónak tervezett épület melletti fémhordók. Képek: Gombák a Mátrában.

5 Comments »

1. LC said,

May 19, 2006 · 15:49

Szépek a képek, de a bronzos vargányát (B. aureus) tévesen B. separans-nak, egy nagytermetű pókhálósgomba (Cortinarius) fajt (valószínűleg óriás pókhálósgomba) szürke galócának határoztatok meg.

2. galniki said,

May 24, 2006 · 10:24

Köszönet a helyesbítésért, javítjuk! A végén még valaki mérgezést kap miattunk :-)

3. Balcsi said,

June 4, 2006 · 16:42

Szép képek, élvezetes élménybeszámoló. Tetszett.
    Az előző észrevétel:
    PÓKHÁLÓSGOMBA?
    SZÜRKE GALÓCA? (Vagy mégiscsak a Bronzos vargánya?) A kettő mellett ugyanaz a kép. Még nincs javítva. Igaz, hogy az őszi gombaszezon még messze van. :-) ))

4. medvegyu said,

January 6, 2007 · 19:15

Köszi az észrevételeket!
    Javítottam, jobb később mint soha!