Magas-Tátra, Fehér-Tátra

Ki kéne használni jól három nap szabadságot, és mivel semmi bonyolult dolog szervezéséhez nem volt kedvem, aszondtam, hogy menjünk el ebbe a népszerű Magas-Tátrába, most úgyse lesz ott senki, síelni még nem lehet, a kirándulás főszezonja meg már rég lement. És így is lett. Utazás szempontjából a Rákóczi könnyítette meg az életünket, a Keletiből bő 5 óra alatt Poprádra visz, aztán vissza is hoz, a 7e Ft útiköltség sem megrázó (különösen egy moldvai úthoz képest…), és jó esetben közvetlen kocsik vannak, esetleg Kassán át kell szállni. Poprádról meg már csak egy óra a célhely.

És a tátrai képek, Magas Tátra és majdnem tél.

De hova is menjünk, ha a Magas-Tátrába vágyó gyalogos (vagy bicajos) kirándulók vagyunk? Természetesen oda, ahol kevesebb turista van, viszont van még működő falu (nem csak üdülőközpont), és az se nagy baj, ha nem pusztult még el az erdő. Nem meglepő, hogy most is (mint bő tizenkét éve, első utunkkor is) a gorálok lakta északi oldalon kötöttünk ki. Mondjuk azóta rengeteg panzió nyílt itt is. Míg annak idején a javorinai kultúrház-kocsma komplexumban aludtunk hálózsákban, söröztünk, és hallgattuk a gorál favágók énekét, most a szomszédos Ždiarban, egy kényelmes panzióban szálltunk meg, volt konyha, ágy, melegvíz, szóval minden luxus, amit csak el tudunk képzelni.

Első nap

Poprádon a sétálóutcán a Tátrát lesve ettünk egy szlovák döner kebabot, meg találtunk egy könyvesboltot, ahol rengeteg térkép volt, köztük a számunkra szükségesek, aztán rohantunk is vissza, mert ment Lysá Poľana-ba a busz. Ždiarba megérkezve még ellenőriztük a Monkova völgyet, hogy lehet-e vajon holnap arrafelé közelíteni a hegyet. Úgy tűnt igen, visszafelé néztük a vékonyka holdat, meg a Fehér-Tátra (vagy Bélai-Tátra) most fekete vonulatait, és a fenyőfüst illatú falu felső végén, a sícentrumnál kötöttünk ki a sötétben. Idényen kívül a monumentális méretű gorál kocsma és a gorál étterem is zárva volt, hasonlóan a Ždiarsky dom. meg minden ilyesmi, így szomorúságunkra az egyedül nyitva lévő ,,Rustika” pizzériáában ettünk rusztikus pizzát vacsora gyanánt. A Ždiari háznál különben múzeum is van, de most ezt sem tudtuk megnézni, na majd eljövünk síszezonban és kipróbálunk mindent.

Második nap – Široké Sedlo

A mészköves Fehér-Tátrában lényegében egyetlen út vezet, egy zöld tanösvény, az is csak átmegy a Široké Sedlo-n (széles-nyergen), aztán megy tovább a Zöld-tavi ház felé. A gerincet így nem nagyon bolygathatják a turisták. A mi tervünk a Zöld-tavi ház megközelítése volt ezen a nyergen keresztül. A nyeregig kisebb lavinanyomok ilyesztgettek, a jegesre fagyott havon imitt-amott rúgni kellett a nyomot, de hágóvas nélkül is jól boldogultunk. A Široké nyeregtől viszont már nem vállaltuk be a meredek oldalt a Kopské nyereg felé a jeges havon, bár nyomok voltak. Így visszaereszkedtünk Ždiarba, pont elértük a 3-as buszt, ami levitt bennünket Kotlinára. Kotlinán előző nap figyeltük ki a buszablakból, hogy van egy Furman étterem nevű hely, ami ránézésre nyitva van. Itt vacsoráztunk, bár hétköznap ez is zárva volt. Fokhagymalevest, sültet, és sült kolbászt ettünk káposztával, knédlivel, meglepő módon a kolbász igazi különlegesség volt, főleg a füstje volt nagyon jó (arra gondoltam, lehet, hogy fenyőn füstölték). Visszafelé ugyanaz a sofőr vitt a szállásunkra, asszem lengyelnek nézett bennünket gyenge szlovák nyelvű jegykérésünk után, és lengyelül próbált velünk beszélgetni a tél elmaradtáról. Ehhez tudni kell, hogy a feltehetőleg vlach eredetű gorálok eredetileg a lengyelhez elég hasonló nyelvet beszélnek, ami itt kicsit elszlovákosodott, na meg tartalmaz ősi vlach (óromán) meg egyéb szavakat is.

Harmadik nap – Slavkovský-csúcs

Azt néztük a térképen, hogy a Slavkovský (vagy Nagyszalóki) csúcsra vezető út nincs lezárva télen. Igen, ez egy egész barátságos oldalban visz emlékeim szerint, úgyhogy hétfő reggel kibuszoztunk Ótátrafüredre. Viszont a hétfő komor felhőkkel indult, sebaj, megyünk amíg kedvünk lesz. Valahol 1600m felett bele is mentünk a felhőbe, ami azért nem volt olyan sűrű. Aztán nem sokkal később meglepetésünkre kiemelkedtünk a felhőből. Odafent olyan meleg volt, hogy simán lehetett volna rövidujjúban, sőt rövidnadrágban is túrázni a napos helyeken. A barnás gyep szabályosan meleg volt, amikor leültünk csokit falatozni. A csúcs előtt aztán mégis visszafordultunk, mert volt egy árnyékos jeges rész, ahol nem volt kedvem átmenni, mert az alattunk lévő lejtő nem volt olyan biztató, főleg némi tériszonnyal. Így valahol 2300m közelében visszafordultunk, de cserébe találkoztunk egy zergével, aki fent legelészett, élvezte a november végi hőséget. Pontosabban először bámulta a Liptói-havasokat, mint mi, aztán meg bennünket, ahogyan mi is őt. Visszafelé még megnéztük az Obrovský és Velká Studená völgyi (Nagy-Tarpataki) vízesést. Ótátrafüreden egy CBA-ban vásároltunk be, a pénztárnál úgy tűnt, hogy rendkívüli árakon. Estére fokhagymás-vajas-tejfölös csirkét sütöttem, amit nyitrai rizling szilvánival fogyasztottunk el.

Negyedik-nap – Téry-ház

Tatranská Lesnáról, a sárga jelzésen vágtunk neki a Nagy-Tarpatak völgyének, először a Hosszú vízesés, majd a Nagytarpataki következett, és áttértünk a Kis Tarpatak völgyére, megnyugodva tapasztaltuk, hogy jól kijárt az út. Azért a Téry-házhoz vezető utolsó meredek kaptató így is elég húzós volt, lefelé nem volt valami tériszonybarát leereszkedni a jeges meredek oldalban. A Téry-házban káposztalevest ettünk, teát ittunk.

Este Ždiarban megtaláltuk az eddig ismert legjobb helyi kocsmát, ez a Staropramen cégéres felső kocsma, sok helybéli is összegyűlt, jó hangulatban, a kocsmáros szép habos söröket hozott nekünk.

Ötödik nap – falutúra

A délutáni hármas busszal mennünk kellett Poprádra, hogy elérjük a fél 5-ös vonatot (ami Budapestre menő közvetlen kocsikkal felszerelt). Ezért némi kocogással fűszereztük az északi falunéző túránkat. Nehezítő körülmény, hogy elhagyva a TANAP (Tátrai Nemzeti Park) területét, a jelzések hirtelen megbízhatatlanná és hiányossá válnak. A PIENAP úgy látszik nem nagyon tartja karban ezt a részét, biztosan a Dunajecre koncentrálnak… Egy rossz helyre felfestett piros szakaszon szaladgáltunk oda-vissza, de aztán csak lejutottunk valahogy Malá Franková faluba. Sajnos a völgyben köd ült, de a gorál falucska így is lenyűgöző, bicajjal még visszajövünk ide, ha jön a jóidő. Az alsó falut, Veľká Frankovát állítólag Berzeviczi Frank telepítette be a tatárjárás után, németekkel. Frankova után át lehet menni Lengyelországba bicajjal, meg gyalog, bár most erre nem volt időnk. A következő hely Osturňa, megint egy későbbi település, gorál falu. Itt is sok hangulatos hagyományos ház van. A falukban vmi népi építészet védterület feliratú táblák vannak, valóban, sok régi házat felújítanak, a legújabbak pedig ha nem is régi, de a régi házakohoz illeszkedő stílusban épülnek. Az Osturňa utáni első sárga jelzés sokáig várat magára, bár elvileg a faluból indul a jel. Egy helybéliek által faragott fatábla mutatja, hogy merre induljunk az Osturňai tóhoz, amit persze nem találtunk meg, mert később se jelzés, se tábla nem segített ebben, mi meg siettünk vissza Ždiarba.

A képek.

15 Comments »

1. Attila said,

December 1, 2006 · 21:28

Azt elhiszem…

Vmi rövid leírás, vagy legalább útvonal ismertetés lesz?

2. medvegyu said,

December 3, 2006 · 23:55

Kedves, egyetlenegy olvasónk :-) !
    Kérésed parancs, máris összedobtam pár sort a túráról és feliratok is akadnak már a képek alatt.

3. MSPORT said,

December 4, 2006 · 14:32

Nem. Nem egy. Én már gondoskodtam több olvasóról is. :-) Jók a képek!

De mennék már én is.
    Jól tudom, hogy télen nem lehet kimenni az Ostrava-nyeregre?

Mi júniusban megindultunk, (elég felkészületlenül, iszonyat másnaposan) a Téry-házhoz, de a végső szerpentinen elvéreztünk. Akkora volt a hó, hogy nem tudtunk kimenni. Beszakadt alattunk, és amit láttunk nem hatott nyugtatólag. (Járombot nem volt nálunk így nem tudtam mi a függőleges, meg a vizszintes).
    Szóval izgalmas volt, de legközelebb, szigorúan rákészülünk.

4. galniki said,

December 4, 2006 · 21:18

Ha a Poprádi tó melletti Ostrva csúcsra és nyeregre gondolsz, akkor a térkép szerint az télen is járható. A tó felől is és a Sziléziai ház felől is.

Az időjárással nekünk most nagy szerencsénk volt. Gondolom november végén ritkán lehet ilyen könnyen túrázni a Magas Tátrában

5. MSPORT said,

December 5, 2006 · 18:08

Köszi az infot. Arra gondoltam.

Nekem az a hatalmas szerpentin a háttérképem. Szép. Remélem az nem lavina gyanus.

Szereztem egy csodás Tátra túratérképet. Igy jobb olvasni a leírásokat. :-)

6. medvegyu said,

December 6, 2006 · 08:16

Az a szerpentin nagyon lassan emelkedik, de a hegyoldal nem meredek igazán, szerintem azért nincs lezárva télen.
    Egy kisebb lavina ilyen helyen persze általában nem kizárható, ha olyan nagy a hó.

7. MSPORT said,

December 7, 2006 · 11:22

8. Attila said,

December 7, 2006 · 21:59

Háááát….!

Ez így, első ránézésre baromi ‘lavinagyanus’!

9. medvegyu said,

December 10, 2006 · 15:25

Szerintem csak ferdén tartotta a gépet, aki fényképezett :-) .
    Én úgy emlékeztem, hogy nem ilyen meredek…

10. MSPORT said,

December 13, 2006 · 09:59

Nem találok róla több képet. Ez a bajom.
    A kocsmárosunk meg a felesége azt mondta, hogy elég meredek, és fent a széltetőn jó nagy huzat van. De a térkép szerint, egész évben nyitva van az ösvény.
    Gondolom a TANAP tudja mit csinál. Az igaz lehet, hogy a magyarokat 700K-ra sarcolják, ha nem megfelelő a felszerelése?

Karácsonykor megyünk a cserhátba. Karancsra, 720m, majd onnan másnap a Tátrába.
    Gondoltam Csorba-Poprádi tó Ostrava-Smokovec másnap Poprádi Aqua park. (Én ezt kihagynám, de leszavaztak.)

Lehet, hogy hótalp is kell. :-) ))

11. galniki said,

December 13, 2006 · 11:20

Ez a karácsonyi program elég jól hangzik (hát az Aqua parkot leszámítva :-) ! majd írd meg milyen volt, kíváncsi vagyok (hó, jég, szél, kilátás stb…).
    A novemberi tapasztalatok alapján nem is a hótalp, hanem a hágóvas lehet a fontosabb felszerelés. Szerintem (hacsak nem előző nap esik egy nagy hó) nyomok lesznek, viszont esélyes, hogy jeges csúszós lesz a terep, ami egy meredek oldalban elég kellemetlen.

12. Koppány said,

December 14, 2006 · 07:51

Emlékeim szerint meredek az. Bár régen jártam arra, és fenntről-le, hátizsákkal, ami elég szopató volt a nap végén. Főleg, hogy végig láttad a házat, ami csak lassan közeledett.
    Szerintem friss hóra lehet számítani, így érdemes nézni a tanap lavinajelentéseit. (valahol a hegymaszas.lap.hu-n megtalálható). Vagy friss infókkal a poprádi-tavi házban is tudnak szolgálni. A tetejét lefújhatja a szél, ott lehet jegesebb. Hágóvas, jégcsákány és/v. túrabot jó ha van (én vinnék).
    De erról a kérdésről nyugodtan írj a szikla.hu fórumába, ott hemzsegnek a tátrai mászók.

13. MSPORT said,

December 15, 2006 · 17:48

Koppány köszi az infot.

14. BB said,

December 19, 2006 · 23:45

Sziasztok!

Én már több alkalommal voltam Poprádon az Aqua Cityben….nem park, nem összetévesztendő, és csak jót tudok róla mondani. Sokan csak ‘felszaladnak’ oda, egy-egy napra fürdeni, várost nézni.
    Van linkje, magyar nyelvű oldalak, árlistával együtt.

BB

15. András said,

June 14, 2007 · 11:06

Sziasztok,

Ha program ajánlatra lenne szükségetek, gyertek a tátrás honlapomra. A http://www.tatraktiv.hu/kellemes.html lapon elég sok infó megtalálható.
    Kellemes böngészést kívánok mindenkinek.