Horehron, Alacsony-Tátra

Kralova Hola Nem hiszem el, de 2006 szilvesztere, hó nélkül telt. Pedig a Felső-Garam (Horehron), Király-hegy környéke más években ilyenkor már vastagon hóval borított. Pohorelá faluban szereztünk szállást. A szlovák pohorelá szó kiégettet jelent. A falu nevével ellentétben nagyon is elő, jó hangulatú.

Első nap Pohorelá éttermét ismertük meg, ott is életünk eddigi legjobb fokhagymalevesét, meg a horehroni rezenyt. Aztán a régi műúton átsétáltunk a szomszédos Heľpa faluba, ahol első sörömet (egy Tatran volt) vásároltam bő 16 éve. Most Urpiner sört csapoltak nekünk.

Alacsony-Tátra, Murányi-planina képek

Másnap, Veľká Vápenica meghódítása

Kralova HolaA kéken megyünk fel Andrejcováig (az én régi térképemen az utolsó szakasz sárgán halad, de most már végig kék van, míg a zsdiári nyeregbe nem megy jelzett út ebből az irányból). Útközben van két faházikó (búda), mindkettőben meg lehet húzódni rossz idő esetén, pár ember akár aludhat is bennük.
Elérve a gerincet megnézzük az Andrejcovai turista menedéket. Baromi jó ház, jobb mint valaha, műanyag szigetelések vannak az oldalfal deszkák között. Főzésre, melegedésre alkalmas kályha is van.
Hó szinte nincs.
Már a gerinc megközelítése közben borzalmas sok a kidőlt fa, sőt kidőlt erdő, a Veľká Vápenica környékén még rosszabb a helyzet. Bár a híradásokból jobbára csak a Magas-Tátrai erdőpusztulásról lehetett hallani.
A Priehyba-nyereg után alig követhető az ösvény a sok kidőlt fa miatt.
Meglepő, de rengeteg kirándulóval találkozunk, egy részük sátorozik, másik részük az Andrejcovához igyekezik.
A Kolesárová után a kéken leereszkedünk Závadka nad Hronom faluba.
Este Pohorelá csevicéjéből (erdélyiül borvíz) veszünk vizet, helyben kyslá a neve, ami savanyút jelent.
A kyslá a falu felső végén van, ahogy jövünk lefelé, a hangos kocsma előtt eszembe jut, hogy hátha énekelnek a kocsmában. Ez persze nem túl valószerű 2006 végén, de mivel a heľpai kocsmában előző nap valaki komaköszöntő strófát énekelt koccintás előtt, nem is lehetetlen. Ha énekelnek, megiszunk egy sört, ha veszekedés van (a nagy hangzavar okán), kijövünk, ha egyik se, egy pohár sör lesz, mondom. Bemegyünk, pohár sört kéne innunk, de mégis csak korsóval kérünk, viszont amint leülünk, két borozó falubeli (palackozott szlovák kékfrankost isznak) nyomban énekelni kezd. Gyönyörűen, két szólamban, ülünk döbbenten, nem hiszünk a fülünknek, ha Keszthelyi Imre ezt hallhatná… Még ilyen jó szlovák népi énekeseket nem hallottam, a színpadokra már nem kerül ilyen jó produikció. Mobiltelefonnal próbálunk rögzíteni, átkozom magam, amiért nem raktam be a hangfelvevőt, pedig utolsó pillanatban eszembe jutott, hogy hátha, de mégse raktam be. A telefonból még ki kell nyerni a cuccot, fogalmam sincs milyen minőségű lett.

Harmadik nap, Kráľova hoľa

Kralova HolaA kék ugyan már nem a zsdiári-nyeregbe vezet, de a régi ösvényt megtaláljuk, jól követhető. A gerincen hideg van, és megpillantjuk a Magas-Tátra, Liptói-Havasok gerincét. Bezzeg ott nincs felhő, mi meg bújkálunk a sűrű ködben. A Stredná Hola környékén kitisztul és a naplemente előtt még egy órán át gyönyörködhetünk a pazar kilátásban. Sötétedés közben ereszkedünk le Šumiac faluba, ez is jó hely.

Negyedik nap, Murányi-hegység

Muranska planina Átsétálunk Pohorelská Mása faluba, aztán Sitárovo sedlo (sárga, zöld), a sárga imitt-amott nehezebben követhető, nincs ösvény, csak jel.
Terv szerint Murányban eszünk és buszra szállunk, de ahogy fél hét körül megérkezünk, minden zárva és busz sincs.

10 Comments »

1. Attila said,

January 2, 2007 · 20:43

Sziasztok!

Újabb mozgalmas Évet kívánok!

A képeken látható Andrejcova egy ‘winterraum’. Vmilyen ingyenszállás? Fűtési lehetőség van? Baromi jól néz ki.

2. medvegyu said,

January 2, 2007 · 20:55

Én is!
    Az andrejcovai ház egy “turistická útulňa”, azaz turista menedék, ingyenes, ofkorsz.
    Frankó rakott masina :-) van, ez főzni és melegedni biztosan alkalmas.
    Nem hiszem, hogy nagyon durván befűti a faházat, főleg télen, de legalább már szélvédett, megcsinálták a szigetelést ilyen keményedő habbal (régen ujjnyi rések voltak a deszkák közt).
    Különben van még pár ilyen az Alacsony-Tátra gerincen, pl. Ramža, Chabanec, meg Ďumbier alatti szállás. Ezekkel kényelmesen végig lehet túrázni a gerincet illegális sátorozás nélkül.

3. Prétor Zsolt said,

January 3, 2007 · 10:30

Kérdés volt kint, hogy mit jelent a planina, Wikiszótár szerint hegy,horvátul.
    Általános természet földrajz könyv -Zámbó László: a kis reliefenergiájú karsztfennsík, a karsztplató vagy planina, a karsztterületek – tektonikus nyugalomban – földtörténetileg is általában hosszú életű, jellemző nagyformája, amely magán és magában hordozza a karsztformák és karsztjelenségek sorozatát.

4. galniki said,

January 3, 2007 · 23:18

Ez érdekes. Főleg a lengyel jelentés!
    A természetföldrajzi részből viszont mit jelent a ,, kis reliefenergia”?

5. Prétor Zsolt said,

January 4, 2007 · 17:36

Ha jól emlékszem a reliefenergia egy adott térségre vonatkozik és a terület víztömege és szintkülönbségének szorzata adja; ha egy területen nagy a szintkülönbség és sok a csapadék akkor ott nagy a reliefenergia.

6. jankomoj said,

January 23, 2007 · 11:11

szevasztok,
    a ” planina” szó pontosan fensíkot, síkságot jelent szlovákul-reagálva a lentebbi horvát megfejtésre :)

7. Mária said,

February 18, 2007 · 08:06

Gratulálok a képekhez és az élvezetes naplóhoz. Csak egy ici-pici kiigazítást: tennék én is: a Muránska planina magyarul: Murányi fennsík ( Murány a Murányi Vénusz-ból lehet ismerős. Érdemes elgyalogolni a várához is. A fennsíkon ma lótenyészet folyik).
    A planina a plató szavunkkal cseng egybe.
    További szép túrákat kívánok, fedezzétek fe Felvidék minden zegét-zugát, éljetek meg sok szép élményt!

8. szandra és adri said,

March 16, 2007 · 12:19

nagyon sokat segít ez az oldal csak nem nekünk!!!!!!!!!!!!!!

9. Krityi said,

December 23, 2007 · 02:52

Sziasztok!

Pretor Zsolti! Legyszi dobjal meg egy email-el! Vagy barki aki tudja a Zsolt email cimet!

Elore is koszi!

Udv,
    Krityi

10. Eckó:) said,

May 26, 2009 · 13:48

Nagyon-nagyon jó a blogod, nagyon tetszik!:) Gratulálok! Ez a túra is nagyon jó, egyszer mindenképp végigmegyünk rajta!