Szlovák Paradicsom és Alacsony Tátra ízelítő

VernárVernár az én életemben azért volt mindig is nagyon jó hely, mert ahányszor elindultam az Alacsony-Tátra Donovaly felőli végéről, mire Vernárba értem, mindig pont jól jött, hogy akkor most pont Vernárba vagyok és nem valahol máshol.
Mostan pedig minden gyaloglás nélkül odamentünk egy ilyen menetrendszerinti busszal, és sátrat vertünk, pontosabban elfoglaltuk az előre lefoglalt szállásunkat, hogy onnan tegyünk jó kis csillagtúrákat, vagy hogy is szokták mondani szaknyelven.
A falu varázsa egy kicsit kopott az emlékekhez képest, de összességében kiváló volt az ottlét.
Képek Vernár környékéről.

MÁV kalandok

Na de kezdjük az elejéről. Március 15-én késő reggel irány a Keleti, mert megyünk Poprádra az IC-vel. A nemzetközi jegyáruló néni azt mondja, hogy bizony csak első osztályra tud jegyet adni, meg helyjegy kell. Na ez kellemes árszabással jár, és persze nem is hiszem el, hogy nincs másodosztályon hely, de csak megvesszük. Felszállunk méregdrága jegyeinkkel, a vonaton persze tök üres a másodosztály, két kocsiban szó szerint 0 ember utazik egész Kassáig, szinte csak az első osztályon lézengünk páran ezen a távon. A jegykezelőtől megtudjuk, hogy az új szabályok szerint ha nem veszünk előre helyjegyet, akkor a vonaton is jutányosan kapunk (viszont ha nincs hely, akkor ilyen esetben állnunk kell), ha jól értem 500 Ft-ért megúsztuk volna a dolgot, és akkor elég a másodosztályú jegy, amivel egyedül utazhatunk Kassáig egy egész kocsiban.
A visszafelé helyjegyről is meggyőzött minket a jegyárus. Nos ez megint pénzkidobás volt, mert Szlovákiában nem helyjegyköteles a vonat, különben meg 20 Sk-ért adnak helyjegyet, ami ideát is érvényes…

Buszút, és megérkezés

Tökéletes átszállásunk volt, csak futva értük el a 14.40-es Vernárba tartó buszt. Máris hátunk mögé került a hóval fedett Magas-Tátra, amúgy tavasz volt, és azt olvastuk a homályos buszablakon kitekintve, hogy ,,Rasszista Gyurcsány”, meg hogy ,,Medgyessy brókergét”. Vernárban erőből süt a Nap, mi meg leszállunk a falu közepén. Felhívom a szállásadónkat, és elmondom ékes szlovákságommal hogy itt vagyunk a templom előtt. Végre egy sikerélmény az életbe, elmondja hogy akkor melyik utcán menjünk, és egy valamilyen sárga ház lesz. Odaérünk, egész jól fest kívülről, az udvarban régi faistálló, ma már csak műhely, az udvarnak a meredek hegyoldal adja meg a szélét. A ház viszont baromi kényelmetlen, de ami igazán durva, hogy rossz vegyszer, vagy nem tudom milyen szagú a szobánk, éjszaka is szellőztetünk, amihez képest igen szerény a fűtés. Ez eddig az első rossz szállásunk Szlovákiában.

Jó dolgok

Sokan azt mondják, hogy mindig csak rossz dolgokról írok. Mért is ne, gondolnám, ha már csak az jön belőlem, na de nézzük most a jó dolgokat, ha már azt írtam a h3-ba.
Először is Vernár tök nyugis falu, ha nem is vidám. Költőiesen szólva fenyvesekkel borított mindenféle formájú hegyoldalak közt összefutó keskeny völgyekbe megbúvó lepörgött falucska. Na de hagyjuk a művészetet, az igazi előny, amit a falu nyújt a haszonleső turistának, hogy az Alacsony-Tátra és a Szlovák Paradicsom között van, ami nem kevesebbet jelent, mint hogy lehet túrákat tenni a Király-hegyre, de szurdoknézőbe is át lehet ruccanni a Szlovipariba, ahol is lehet vason keresztül menni túráink közben . Aztán van a kocsmában két kis falu, ezt elírtam, szóval Vernárban van két kis kocsma. A Sólyom (Sokol) kocsma ha friss levegőjéről ugyan nem is híres, de a kedves kocsmáros mosolya még a sűrű dohányfüstön keresztül is kivehető. Na meg olyan igazi kisközösségi kocsma, családi hangulat, mi pedig vendégek vagyunk. A Sólyomban idényben (nyáron vagy síszezonban nemtom) étterem is van. A másik kocsma szépen csapolt pilzenivel várja a szomjas turistát, a 90-es évek első felében még működő étteremnek már nincs nyoma.

Kirándulások és jelzések

Most egy kicsit lájtosabbra vettük, amire a sipi-süppedő hóréteg is nagyon-nagyon ösztönzött minket.
Azért voltunk jó nagy hóban a Király-hegy alatti nyeregben, és bepillantottunk a Szokol-völgybe is.
Előbbi környéken hófoltok között virágzó sáfrányok bizonygatták a deli tavasz közeledtét, míg a Szokol-völgyben Farkasboroszlán virágzott nagyon. Acsalapuék mindent vittek.

Táplálkozás

Na ez az igazán jó dolog.
Hranovnica, a Poprád felé eső szomszéd falu két étteremmel is rendelkezik. Mindkettőben a szlovák hagyományos konyha ételeit tálalják, méghozzá minden eddigi tapasztalatomat felülmúló kínálattal, alig tudtunk valamit kipróbálni a sok finomságból. És a helybéliek is esznek itt (turisták rajtunk kívül nem is voltak). Így esténként bóucsikkal, meg párolt kolenóval pótoltuk nappal elvesztett energiánkat. A bóucsik bizonyos vélemények szerint rokonságban van az abárolt szalonnával, nos ezt cáfolnom kell, egy világosabb és egy sötétebb hús találkozása adhat okot az abárolt szalonnával való külső hasonlóságra, de a bóucsik még csak nem is zsíros. A koleno mindenféle enyhébb szótár tanúsága szerint térdet jelent. Jó sonkához hasonlatos ízű, színű, igazán ízletes hús, nem kizárt, hogy valóban térd környékéről metszik ki. Szerintem mindkettő disznóhús. És akkor most lehet jó kommenteket írni, hogy mik is ezek valójában :-) .
A legmerészebb falat az étlapon egy májashurka külsejű, a tányéromon viszont töltetlenül darált marhamájból és szétfőtt kásából (nem ismertem fel, hogy milyen kása volt) készült étel. A szlovák házikolábszok most is bizonyítottak. Nem értem, hogy a boltokban lévő kolbászokat mért próbálják magyar fantázianévval futtatni. Kedvenc ilyen terméknevem a ,,Balatoni kolbász”.
Na és persze a szokásos káposzta, fokhagyma, pacal, és bab levesek most is jelen voltak.

4 Comments »

1. galniki said,

March 20, 2007 · 19:04

Szerintem ahhoz képest, hogy milyen lehangolóan rossz szálláson voltunk nagyon is jó hangulatú beszámoló keletkezett. Ki mondta, hogy negatív dolgokkal van tele a blog? (jó lehet van benne valami, de csak nagyon kicsit…) Lehet arról kellene szavazni, hogy valóban negatív dolgokról szól-e a Kormányblog?

2. Simon Péter said,

March 21, 2007 · 08:55

Szia Gyuri!

A mai világ tele van negatív dolgokkal és negatív irányba halad. Természetes, hogy emellett Te sem mehetsz el szó nélkül. Ennek ellenére ez egy pozitív hangvételű oldal, és személy szerint ennyit mondhatok: így tovább!

Üdv

Simon Peti

3. Zsolti said,

March 21, 2007 · 16:15

szerintem a gravitáció ment át negatívba és nem a blog; jó példa erre ez a kép (http://medvegyu.organic.hu/2007_0315_vernar/01/slides/DSC_0765.html).