Hosszú hétvége az Ökör-hegységben

Volovské vrchy

Volovské vrchy, magyarul Ökör-hegységnek lehetne nevezni. Az érchegység része.
Poráč falu. Asszem kevés honfitársunk látogat el ide. Adottságok: 900 m körüli hegyek (de van 1100 fölötti csúcs is a falu közelében), méreteket tekintve egy erősen plusszos Mátra.
Erdők lényegesen jobb álapotban, mint a Mátrában, bár ez egy iparvidék, bányavidék.

Poráč ruszin falucska, egy görögkatolikus templomocskával. Fekvése álomszép, lényegében a hegy tetején van, 800 m körüli magasságban.
Egy élelmiszerboltját, és két kocsmáját próbáltuk, jó helyek. A boltban minden jó van, ami kellhet, a kocsmában pedig lehet csocsózni.

Érdemes Závadkát és Slovinkyt is meglátogatni. A Slovinky feletti Bielé Skály nagyon vagány hely, frankó kilátással a falura, a régebbi térképek nem jelölik, de van egy remek sárga jelzés a falu és Bielé Skály között.

Erdei bicajutak hemzsegnek. A nálunk lévő térkép ebből is és a gyalog utakból is keveset ismert, így nem árt friss kiadásokat beszerezni az út előtt.

Legalább két szállás is van a faluban.

Volovské vrchy őszi képek.

2 Comments »

1. Simon Péter said,

November 20, 2008 · 17:07

Hol találsz rá ezekre a hihetetlen vidékekre, falvakra?
    Csak ráböksz a térképre, és indultok?
    Látom, Nektek is bejön a babakendő. ;-)

2. medvegyu said,

November 22, 2008 · 10:11

Sajnos nem árulhatom el az algaritmust :-) . Poráčra konkrétan úgy találtunk rá egyszer, hogy elindultunk Sípivel, nagyhátizsákkal Hidasnémetiből Szlovákia felé. Stoppoltunk egy kicsit, majd felvett egy nagyidai család, és a helyi kastélyban elszállásoltak minket.
    Másnap reggel nagy nehezen Kassáig elbuszoztunk, mivel nagypéntek volt, alig ment bármilyen tömegközlekedés. Kassáról így inkább gyalog indultunk el, és nem utaztunk tovább a nagyobb hegyek felé. Ez azért is tűnt jó ötletnek, mert konkrétan eléggé fagy volt, és én pl. egy nyárihálózsákot vittem magammal, gondolván tavasz lesz. Egy Kojsói-havasok (Kojsovské-vrvhy) térképünk akadt valahonnan, az alapján elindultunk Kojsónak.
    Estig mentünk, mire a térképünk szélére értünk. Bementünk egy kocsmába, vettünk egy sört és egy következő térképet. Sötétben vertnk sátrat, nem is nagyon láttuk hol. Kicsit észak felé tartottunk, így másnap reggel már hó esett, és még durvább fagy volt, egy befagyott tó mellett ébredtünk Gölnicbánya közelében, és egy horgászverseny meg a goromba fagy ébresztett még virradat előtt. Estére megint térkép széléig értünk, megint vettünk egy sört és egy újabb térképet. Így jutottunk el Poráčra, Závadkára, aztán a Szlovák Paradicsomban már olyan kemény tél volt, hogy úgy döntöttünk, hogy évszakkal délebbre megyünk, elsétáltunk Dobsinára, onnan pont levitt egy busz Pelsőcre, felmentünk a Szilícai fennsíkra, ahol meg már rendes tavasz várt virágokkal.
    Közben felfedeztünk pár jó helyet is :-) .