Radnai-havasok, Óradna

Esztena Óradna közelében

Eloláhosodó magyarság

Mostanában minden bejegyzésemben szerepel a csángó szó, hát most se hagyom ki. Lükő Gábor azt írja, hogy a csángók régebbi csoportjai a Felső-Szamos völgyéből (is) vándorolhattak ki Moldovába. Na meg ír ott élő eloláhosodó magyarságról. Mi ugyan nem csángóőskeresőbe indultunk, hanem túrázni, de én mindenbe belekotnyeleskedek. Tehát az ,,eloláhosodó magyarságról”. Nekünk úgy tűnt, hogy az Óradna környéki katolikusok szinte kivétel nélkül lengyel és német nevűek, bányászni küldte őket oda Mária Teréz, vagy mit tudom én, és a sors érdekes vicce, hogy vallásuk miatt a magyarsághoz soroltatnak (mivel Erdélyben a római katolikusokat magyarként tartják számon, sőt lényegében egész Romániában). Pár család (főleg nemrég beköltözöttek) azért tudnak magyarul és állítólag Radnaborbereken valami magyarral kevert román nyelvet beszélnek, mi nem tudván románul, csak annyira figyeltünk föl a kocsmában, hogy magyar neveken szólítják egymást. Mindenesetre elég tréfás volt a mise, nagyobbrészt magyar szöveggel, az imák, énekek teljesen magyar szöveggel, miközben a hívők elenyészően kicsiny része beszél egyáltalán bármennyire is magyarul, aztán a legtréfásabb az idegen hangsúllyal, sokszor szinte érthetetlenül felolvasott március 15-i műsor, amiből sem a felolvasó gyerekek, sem a hívők nem értettek egyetlen szót se… Elég nagy szívás lehet így magyar kisebbséginek lenni Romániában…

Tömegközlekedésileg

Internet-kávézóban Óradnán Tömegközlekedéssel meghökkentően jól elérhető, Kisilváig (Ilva Mica) van csodás Korona-kompatibilis gyors (Temesvár – Suceava) oda és vissza egyaránt. Ilva-Mica és Óradna között meg magánosított vasútvonal van, állítólag tűrhető csatlakozásokkal, de mi ezt nem próbáltuk, a CFR menetrend meg genyón nem jelöli. Hétköznap még buszokat is láttunk (pl. Beszterce – Naszód – Óradna – Újradna útvonalon közlekedőket). Ami viszont biztos, az az alkalmi (vagy más néven stopp, amiért fizetni kell), egy percnél egyszer sem álltunk többet, amíg Salváról Óradnáig eljutottunk (Salva Nasaud – Naszód mellett van, és a máramarosi gyorsak is megállnak itt). Ez a környék szerencsére maximálisan él ezzel a környezetbarát közlekedési formával (Erdély némely részein hasonlóan nem lehet stoppolni, mint nálunk, ezeken a részeken üresebben járnak az autók, viszont ha mégis megállnak, nem kell fizetni, csak úgy mint nálunk, ilyen pl. Csík és Gyergyó).

Óradna

Küzdelem az újabb méter megtételéért Óradna nem csak a megközelíthetősége miatt borzasztó jó, hanem mert a Radnai-havasok és a Borgói-havasok között fekszik a Nagy-Szamos mellett, körbe csodálatos kaszálókkal. A község belseje viszonylag városias. Van cukrászda, étterem, bankautomata, kocsmák, internet kávézó (utóbbi most nem működött). Mi kell még? És van egy csomó templom, templomrom, ezek sokat elárulnak a település történelméből. Először is van egy tatárjárás előtti templomrom-maradvány, jóval később közvetlenül a rom mellett épült egy református templom, amit Mária Terézia a görög katolikusoknak adott 1764-ben, miután a reformátusokat határőri feladatok miatt kitelepítette. Az ortodox egyház erdélyi nyomulásakor ez a templom is használaton kívülivé vált, ma az erőszakkal az ortodox egyházhoz csatolt hívek az új építésű ortodox templomot használják. A mai katolikus templom 1824-ben épült, ennek elődje egy 1778-ban épült kápolna rom . Akár sokallhatnánk a sok templomot egy ilyen kis településen, de ha mondjuk azt nézzük, hogy ezüstbánya szempontból Óradna Körmöcbánya előde volt, inkább az szembetűnő, hogy milyen kevés maradt a koraközépkorban virágzó bányaváros helyén.

Szállás

Szállást is lehet keríteni az interneten, Borbereken is van egy panzió, és a szállásadók bírják a magyar nyelvet. Mi helybéli magyar családnál akartunk megszállni, hogy valamit ezen a vonalon is megismerjünk, hogy címet szerezzünk felhívtuk a katolikus papot, így úgy esett, hogy nála aludtunk. De talán majd legközelebb a pár helybéli magyarul beszélő közül is sikerül találkoznunk valakivel. Ereszkedés Magura Ilvei felé

Túrázni csak korlátozott mértékben tudtunk, rengeteg hó volt a magasabb részeken, de még az 500 m-en fekvő Óradnán is. És kintlétünk alatt is esett vagy fél méter friss hóréteg. Túra gyanánt voltunk Radnaborbereken, Újradnán, és egy kicsit az Óradnáról az Ünő-kő felé vezető gerincen is elindutunk, kb. olyan 1200 m magasra sikerült felmenni. A kis hegy ellenére félelmetes volt a hatalmas friss hórétegben túrázni, ami állandóan meg-megdörrent a lábunk alatt (vszínűleg a korábbi hórétegek roppantak össze a friss hó és a mi súlyunk alatt).

Hazafelé

Hazafelé átmentünk az Ilva völgyébe, ami a térkép úrmutatása szerint egy 7 km-es közút, azonban mi combtövig érő sűrű hóban keltünk át egy máskor minden bizonnyal kényelmesebb nyergen, miután a szánnyomok cserbenhagyni látszottak bennünket. A nyereg túloldalán felvillant a Borgói-havasok pár kisebb vonulata, a Kelemen-havasok, na és az Ilva völgye, benne Magura Ilvei, ahol szeméyvonatra szálltunk, aztán Ilva-Micán át a suceavai gyorsra, Kolozsváron ettünk egy jó ,,snitel” -t a vasút melletti éjjel-nappaliban, aztán már jött is a Korona, amit most a változatosság kedvéért nem halálrafűtöttek, hanem Kolozsvártól nem volt fűtés egészen a magyar mozdonycseréig, mindenre fel kell készülni a mai szürke világban.Képek.

7 Comments »

1. Nemes Péter said,

April 11, 2007 · 11:05

Gratulálok igy ismeretlenül is.
    Nem véleményt szeternék mondani a leírásokrol és a képekről bár nagyon jók és érdekesek.
    A környéken pontosabban Borbereken nyaraltunk és túráztunk (Korongyos, Ünö-kő) a szüleimmel nagyon régen 1973-74-ben. Eltelt az idő és ugy gondoltam ismét elkellene menni mostmár a feleségemmel és a fiaimmal. A problémám az hogy, egy hetet szeretnénk Borbereken eltölteni de vaktába szerintem az én koromban (52 év) már nem szerencsés elindulni. Kerestem a világhálón szállást de, nem találtam a borbereki panzió e-mail címét illetve telefon számát. A Suzy panzió elérhetőségét pedig nem tudtan a képről elolvasni. Magyarul segítséget illetve elérhetőséget szeretnék Tőled kérni Borbereki szállás ügyében.
    Egy megjegyzés szeretnék tenni a beszámolodhoz. 1974-ben ott tartózkodásunk alatt volt egy esküvő Borbereken. Vasárnap hajnalban legnyagyobb örömünkre a völgy zengett a “Horty Miklós katonája vagyok” és a “Marosmentei fenyveserdő aljában” című nótáktól. Lehet azóta elfelejtettek magyrul? Nem tudom. Bár az alkohol oldja a gátlásokat és javítja a nyelv érzéket. Most jut eszembe az esküvőt a pap három nyelven celebrálta: magyarul, románul és latinul.
    Még egy mondat. A nagyobbik fiam a debreceni Critcal-Mass egyik szervezője igy a fiúk “hivatalból” részt vesznek mindiga felvonuláson, és most is ott lesznek.
    Segítségedben bízva előre is köszönöm az infókat.

2. medvegyu said,

April 11, 2007 · 19:32

A Suzy panzió itten elérhető, van online szállásfoglalás, telefonszám, email cím, minden:

Kiváló oldal, három nyelvű, és három URL-t megvettek neki az egyes nyelvekhez, mégis csak románul találtam meg…

Jó utat és jó CM-et Debrecenben!

3. medvegyu said,

April 11, 2007 · 19:39

Kis kegészítés az oldahoz.
    És megfelytettem: a Bór (bor) Völgye az tükörfordítva románul pont Radnaborberek román neve :-) .
    De hogy a Bihar, meg a Vlegyásza hogy jön a látnivalókhoz, azt továbbra semtom.

4. 54545 said,

ngfhjhjuzjghdfghj

7. tg_mak said,

June 25, 2009 · 15:49

“viszont ha mégis megállnak, nem kell fizetni, csak úgy mint nálunk, ilyen pl. Csík és Gyergyó”
    Módosítanám: Székelyföldön is működik az alkalmis rendszer. Csak általában a székelyek az anyaországiaktól nem kérnek pénzt érte (személyes tapasztalat – általában jóízű beszélgetések után). De amikor román vett fel, keményen bevasalta a tarifát.

2008-9-es árszint: 1lej/fő/10km. Ez Erdély-szerte jellemző volt, és helyi ismerőseink is megerősítették