Liptói-Havasok, Chocske-vrchy

Prosiecká dolinaCsütörtökön késő este indultunk a bő 250 km-re lévő Huty-ba, pontosabban Malé-Borové-ba. Csapatunk szerencsésebb fele a falu feletti kaszálókon vadkempingezett, ahol másnap gyönyörű reggelre ébredtünk. Másnap a Sivy mészkősziklákkal borított csúcsát másztuk meg, majd ribizli, málna, és áfonyaevés közben ereszkedtünk le Zuberecbe. A zubereci étteremben nem csak a csapolt sör volt jó (egyébiránt több étterem is van Zuberecben). Ezután siettünk vissza Velké Borovéba, ahol folklór ,,fesztivál” várt fujarásokkal. Ezen inkább csak aludtunk, mert a program veleje egy szlovák nyelvű hosszas beszéd volt a helyi művházban. Aztán jött egyetlen fujoradallam, amit azért többen is előadtak. A szar program után a kocsmában volt némi nótázgatás, dalolgatás, fujorakísérettel, ez se volt azért áttörés. Sokak szerint a következő nap volt a leglátványosabb. Velké Borové faluból nyomtunk egy kört, néhány szurdokon keresztül (tulajdonképpen a Chocske vrchy-ben túráztunk ezen a napon). Először a Raztocky-vodopad (vízesés) völgyébe kukkantottunk be, érdemes volt, volt sok különös gomba, és épp a vízesés létrája fölött egy havasi-gyopár rejtőzködött, igaz távol ahhoz, hogy jól megszeméljük.

A Horny mlyn (Felső-malom) kötelező program után a látványosnak ígérkező Kvacianska dolina mellett mentünk le Kvacany-ba. Azonban az út nem engedi megnézni a szurdokot, mert jóval felette halad, a lombok közül épp csak sejlenek a hatalmas – kb. Tordai-hasadék-szerű – sziklák. Azért így is szép volt. Kvacany-ban igen nehéz volt a kocsmárostól bármit is kérni, rendkívül körülményes fickó volt, azért végül megkaptuk a 11 sörünket, és egyebeket. Vadribizlievés a Sivy alatt Hála istennek Kvacanyból indul egy sárga jel a Prosiecká-dolina (szurdok) felé, ezt a térképeink nem jelölték, de igen jól jött. A jelzésfestők elég falukerülőnek, de legaiábbis Kvacany-kerülőnek tűnnek, hiszen a sárga még Kvacany előtt elágazik, és igen nagy erőfeszítéseket tesz, hogy mindvégig kikerülje a falut. A Prosiecka dolina igen látványos, kihagyhatatlannak számít a környék látnivalói közül. Este Velké Borovén még durvábban elaludtam a művházban, igaz ekkor már különbusszal hoztak egy hagyományőrző csoportot egy másik faluból. Ők az órás elég érdekes fellépés (táncok, aratási mulatságok előadása) után rutinszerűen bulihangulatba kerültek, már örülhettünk volna, ám már indult is a buszuk… Másnap reggel a pásztor felénk terelte nyáját és kárpótolt bennünket az előző estéken elmaradt helyi folklórélményekért két szép dallal, amik a szembenlévő legelőről is elhallatszottak sátrunkig. Sajnos a zubereci skanzent kihagytuk, viszont megnéztük a térképen méltán bekarikázott Podbiel falut faházaival, majd az Árvai-vár következett, aztán Vlkolinec, végül Beszterbánya egy már-már szokásos borsccsal, amiből igazán adhatnának már normális adagot. Képek: Niki | inSay.